Smerte udtryk.

Her fortæller en af mine unge klienter, Vicky, om de smerter hun har haft, og hvad hun har gjort for at lindre dem og helbrede sig selv

Hvordan kan man gå fra det ene til det andet?

Smerter har altid fyldt en stor del både fysisk og psykisk for mig. Fysisk i form af gigt til hverdag og specielt kraftige smerter ved menstruation. De psykiske smerter eller nervøsitet omkring dette var forbundet med de fysiske, hvor jeg brugte tid på at regne ud, hvordan jeg undgik de fysiske smerter.

Jeg tog til dagligt p-piller (og gør det stadig), men dengang havde jeg kun menstruation hver tredje gang, fordi smerterne var så overvældende. Det var min læge der foreslog ikke at holde pause med p-piller, og ved siden af tog jeg stærkt smertestillende, som kan virke sløvende og ikke er så sundt for kroppen. Stærke smertestillende (og almindelige for den sags skyld) var normalt for mig, da det var den eneste måde jeg kunne holde det ud.

Efter jeg startede hos Katja, lærte jeg, at de bare blev “gemt af vejen”, når jeg tog en pillen. Jeg havde stadig ondt, men mere i mit hoved og resten af kroppen, og det hele tyngede mig ned, når jeg ikke fik bearbejdet det.

I dag tager jeg p-piller som normalt. Jeg kan til tider godt spise en smertestillende pille, hvis jeg har ondt, men det sker heldigvis sjældent. Jeg har lært, at I stedet for at “gemme det af vejen”, så er det helt okay at have ondt. Det gælder om at finde ud af hvor og hvorfor og så omfavne smerten, Ved at erkende at det gør vildt ondt (både fysisk og psykisk), kan man fordybe sig i smerten og sige “okay, jeg ved du er her. Det er helt fint. Det skal der være plads til.”

Det, der virkelig gjorde det for mig, var at lægge hænder på det område der gjorde ondt. Holde om det og passe på det, som var det et lille barn. For det er okay, at have ondt og passe på sig selv. Den eneste, der ved, hvordan du har det, er dig selv.

Derudover har jeg fået nogle ”øvelser med punkter”, samt mentale øvelser og vejrtrækningsøvelser, som jeg kan bruge til at løsne op de smertefulde steder. Det er ret diskrete øvelser, hvor man stille kan udføre dem, mens der er andre tilstede, de er en stor hjælp, når man er ude og ikke lige kan slappe helt af

 

Her fortæller en af mine unge klienter Johanne, om de smerter hun har haft, når hun var stresset og bekymre sig for meget.

.Da jeg begyndte hos Katja, fik jeg ofte smerter i maven, ryggen og skulderen, når det hele blev lidt for meget, eller hvis jeg stod i en stresset situation. Katja lærte mig, at det er okay at sige nej, og hvor vigtigt det er at lytte til min krop. Jeg har fået nogle gode øvelser, som hjælper mig med at komme ned på jorden igen, når tankerne tager overhånd, eller hvis jeg blot har brug for at fokusere på det vigtigste i situationen. Samtidig har Katja mindet mig om, at jeg er helt okay, som den jeg er, og at min egen glæde er lige så vigtig, som alt andet, og at den ikke skal ned prioriteres.

Johanne, 20 år